한국개발연구 2010년 I호 - KDI 한국개발연구원 - 연구 - 보고서
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KDI 정책연구 한국개발연구 2010년 I호 2010.03.31

표지

Series No. 제32권 제1호(통권 제106호) / 2010. I

KDI 정책연구 한국개발연구 2010년 I호

2010.03.31

  • KDI
    한국개발연구원
국문요약

위기 이후 금융중개와 금융제도 변천 및 한국에 대한 시사점(신현송)

대출자산의 증권화는 자산부실위험을 분산시키려는 취지로 도입하였으나 실제로는 자산부실을 키우고 금융중개부문의 취약성을 키우는 결과를 낳았다. 본 논문은 증권화와 자산부실 문제를 다룰 수 있는 금융제도 전반의 위험을 분석할 수 있는 회계 프레임워크를 고려한다. 미국의 증권화제도는 긴 중개사슬을 낳았고, 위기 시에 취약한 구조가 되었다. 유럽에서 사용되는 커버드본드 제도는 짧은 중개제도와 부합하는 제도로서 금융제도의 안정성에 도움이 된다. 한국의 금융제도도 부채의 안정성을 감안할 때 커버드본드의 혜택을 볼 수 있을 것으로 예상된다.

경제위기와 세대 간 경제: 1997~98년 경제위기의 교훈(안종범·이상협·황남희)

본 연구에서는 1996년과 2000년, 2005년의 국민이전계정(National Transfer Accounts)을 이용하여 1997년 말 외환위기와 2000년 이후의 급속한 인구구조 고령화가 세대 간 재배분에 미친 영향에 대해 분석하였다. 국민이전계정은 국민계정과 일관되게 거시적 수준에서 세대 간 이전(intergenerational transfers)을 측정하는 회계방식이다. 국민이전계정을 통해 외환위기와 인구고령화가 세대 간 재배분에 미친 영향을 살펴본 결과는 다음과 같이 요약된다. 1) 유년층(0~19세)의 민간소비(보건, 교육)는 크게 감소한 반면, 공공소비(보건, 교육)는 증가하였다. 2) 노년층(65세 이상)의 공적이전(public transfers)은 증가한 반면, 사적이전 (private transfers)은 감소하였다. 3) 노년층의 자산재배분이 크게 증가하였다. 경제위기에도 불구하고 총소비는 크게 위축되지 않은 것으로 파악되는데, 이는 정부의 확대재정정책에 의한 공공소비의 증가가 총소비를 일정 수준으로 유지(consumption smoothing)시킬 수 있었기 때문이다. 한편, 노년층의 경우 우리나라의 국민연금제도가 아직 미성숙함에도 불구하고 자산축적을 통해 스스로 노후를 대비하고 있는 것으로 파악되었다. 자신의 노후소득을 마련하기 위해 자산축적이 지속적으로 활발하게 이루어질 경우 향후 급속한 인구고령화에 의한 공적연금의 재정부담을 경감시켜 줄 수 있을 것이다.

가계 내 경제적 자원이 자녀의 건강에 미치는 영향에 대한 실증분석(정완교)

연구는 가계 내 경제적 자원이 자녀의 건강에 미치는 영향을 분석한다. 경제적 자원과 건강 간의 관계는 두 변수 상호 간의 영향으로 인해 분석이 용이하지 않다. 그러나 성인의 건강이 노동공급 등을 통해 경제적 자원에 영향을 미치는 것과는 달리, 자녀의 건강은 경제적 자원에 미치는 영향이 적으므로 가계의 경제적 자원이 자녀의 건강에 미치는 영향은 분석이 상대적으로 용이하다. 인도네시아 자료(Indonesian Family Life Survey)를 이용하여 분석한 결과, 가계의 경제적 자원이자녀의 건강에 통계적으로 유의한 수준에서 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 또한 경제적 자원이 자녀의 건강에 영향을 끼치는 경로는 영양상태, 의료서비스의 이용, 가계의 위생상태 등인 것으로 나타났다. 따라서 저소득 가구 자녀의 건강증진을 위해서는 의료서비스의 이용 증대뿐만 아니라 가구의 위생상태 등을 개선하는 정책 또한 중요한 것으로 판단된다.

우리나라 지역개발정책에 대한 재고찰(김광호)

연구는 지금까지의 우리나라의 지역개발정책을 평가하고, 현황 파악과 이론적 검토를 통해 향후 지역개발정책의 목표와 전략에 대한 정책적 함의를 도출하는 것을 목적으로 한다. 우리나라의 지역정책은 일관되게 지역 간 균형을 추구하는 측면이 강했는데, 경제학적 관점에서 보았을 때 인위적인 지역 간 격차 완화, 특히 수도권과 비수도권 간 격차의 완화는 효율성뿐만 아니라 공평성을 저해할 가능성이 있다. 또한 우리나라의 지역 간 격차를 파악하고 OECD 주요국들과 비교한 결과, 우리나라의 인구 및 소득 집중도가 높은 것은 사실이나 지역 간 소득수준이나 여타 생활여건의 격차가 크다고 보기는 어려운 것으로 나타난다. 따라서 향후 지역정책은 인위적으로 경제활동을 재배치하여 지역 간 균형을 추구하기보다는 각 지역의 자생적 성장능력을 키워주는 데 주력할 필요가 있다. 이를 위해서 지역개발에 대해 현재 중앙정부가 가지고 있는 각종 권한을 대폭 지방으로 이전하여 지방의 자율성을 강화하는 한편, 지역의 성장은 궁극적으로 지방정부가 책임지도록 책임성을 부과할 필요가 있으며, 중앙정부는 지역발전을 위한 정보와 인력을 제공하는 등 건설적인 조력자로서의 역할을 담당해야 할 것이다.

우리나라 주식형 펀드의 투자성과 평과(신인석·조성빈)

본고에서는 2002년 1월에서 2008년 12월까지 존재한 국내 주식형 펀드를 대상으로 하여 투자성과를 평가하고 마켓타이밍 능력의 존재 여부를 검토하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 모든 투자비용을 공제한 순수익률 기준 펀드의 초과성과는 0과 다르지 않았다. 둘째, 투자비용이 공제되기 이전 총수익률 기준 펀드의 초과성과는 통계적으로 유의하게 0을 상회하였다. 특히, 보수수준과 초과성과 간에는 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보수수준이 높은 그룹에서 발견된 양의 초과성과를 마켓타이밍 능력과 주식선별능력으로 구분하는 추정을 실시하였으나, 추정 결과는 일의적인 해석이 곤란하였다. 분석 결과는 일단 Grossman and Stiglitz(1980)가 상정한 정보비용이 존재하는 효율적 시장가설과 일치한다. 그러나 보수가 높은 펀드의 초과성과 창출요인이 밝혀지지 않았으므로 이 해석의 타당성에 대한 결론적 언명은 추가 연구를 필요로 한다.

실업급여 지급기간 변화의 효과 분석(문외솔)

본고에서는 노동자들이 위험 기피적이고 차입제약을 갖는 Mortensen-Pissarides (1994) 매칭모형에 경제활동참여 의사결정을 내생화하여 실업급여 지급기간 변화가 노동시장에 미치는 영향을 분석하였다. 모형의 실업은 구직활동을 하였으나 일자리를 찾지 못한 상태로 정의하고, 비경제활동은 비구직활동으로 정의한다. 경제활동참여 의사결정을 내생화하기 위하여 개별 노동자들이 노동시장으로부터 서로 다른 정확성을 갖는 정보를 관찰하고, 이러한 정보가 개별 구직확률에 영향을 준다고 가정한다. 개별 경제주체들의 자산보유규모가 서로 다르기 때문에 구직활동을 하는 것과 하지 않는 것을 무차별하게 만드는 의중구직확률 또한 서로 다르다. 따라서 자신이 관찰한 정보의 정확성이 충분히 높아서 실제 구직확률이 자신의 의중구직확률보다 높은 사람들은 구직활동을 선택하게 된다.

이러한 모형을 바탕으로 실업급여 지급기간 3개월을 벤치마크로 하여 지급기간을 각각 4개월부터 6개월까지 연장할 때 전체 노동시장 및 경제활동상태 간 노동자들의 이동비율에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 실업급여 지급기간의 연장은 취업자들의 근속기간을 늘리는데, 근속기간이 늘어나면 취업자들의 예비적 동기에 의한 저축이 늘어나고, 저축에 따른 자산보유규모의 증가는 노동의 한계비용을 증가시켜 노동시장에서 이탈할 유인을 제공한다. 따라서 경제활동참가율을 떨어뜨린다. 둘째, 실업급여 지급기간이 늘어날 때 실업급여 수급자격을 갖춘 경제주체들의 의중구직확률은 떨어지고 실업상태에 남을 확률은 높아져 실업자 수가 증가한다. 따라서 실업률이 상승한다. 셋째, 실업자 수의 증가는 균형 공석-실업비율을 감소시켜 경제 전체의 구직확률을 낮추게 되며, 이는 차례로 비경제활동상태에 있는 사람들의 경제활동참여를 저해하는 효과를 야기한다. 이러한 결과는 비경제활동을 고려하지 않았을 때에는 나타나지 않는 현상이다.

영문요약

Financial Intermediation and the Post-Crisis Financial System with Implications for Korea(Hyun Song Shin)

Securitization was meant to disperse credit risk to those who were better able to bear it. In practice, securitization appears to have concentrated the risks in the financial intermediary sector itself. This paper outlines an accounting framework for the financial system for assessing the impact of securitization on financial stability. If securitization leads to the lengthening of intermediation chains, then risks become concentrated in the intermediary sector with damaging consequences for financial stability. Covered bonds are one form of securitization that do not fall foul of this principle. I discuss the role of countercyclial capital requirements and the Spanish-style statistical provisioning in mitigating the harmful effects of lengthening intermediation chains. For Korea, the stability of funding emerges as a key consideration. Covered bonds may play a role in stabilizing the funding arrangement for banks.

Economic Crisis and Intergenerational Economy: Lessons from Korea's 1997~98 Economic Crisis(Chong-Bum Anr·Sang-Hyop Lee·Namhui Hwang)

This paper provides insight into some important features of the intergenerational resource allocation in Korea, before and after the financial crisis in 1997-98. Data sets of three periods before and after the financial crisis (1996, 2000, and 2005) were used to compare the results. This research particularly addresses two related issues: i) the generational effects of economic crisis, and ii) the capacity of age reallocation systems to spread economic risks across generations. The results show tremendous consumption smoothing and resource reallocation by age, during and after the financial crisis. Private education and private health consumption decreased for children between 1996 and 2000. However, the decrease in private education and private health consumption was mitigated by the increase in public consumption. It appears that the public sector did not only mitigate the adverse impact of the economic crisis on consumption, but it also reduced the widening disparity amongst generations. Within transfers, the public transfers for the elderly increased substantially as the private transfers decreased rapidly. Finally, there was a big increase in the asset-based reallocation of the elderly. The increase in asset-based reallocation was mainly due to an increase in asset income between 1996 and 2000, but it was almost entirely due to a decrease in saving (i.e. an increase in dis-saving) between 2000 and 2005. This suggests that Korean elderly seemed to have some degree of supporting system during the crisis, even without sufficient pension benefits. The increased reliance on asset accumulation will be critical in the long-run in Korea, as public pension funds diminish due to population aging.

Economic Resources and Child Health: An Assessment of Certain Mechanisms(Wankyo Chung)

We use data from the Indonesian Family Life Survey (IFLS) to examine the relationship between child health and household economic resources, and find that economic resources as measured by equivalized expenditure have a statistically significant positive effect on child health and protect children from acute health conditions. We make additional use of the data (where extensive data on children’s nutrition, household sanitation, the utilization of medical care, and family health status are available) to assess the mechanisms through which economic resources may affect child health. We find evidence that economic resources have a sizable and significant effect on these potential intermediary factors, and that they, particularly household sanitation, partly explain the protective role of economic resources in child health.

Reconsidering the Goal and Strategy of Regional Development Policy in Korea(Kwang-ho Kim)

This paper aims to put forward some policy suggestions regarding the goal and strategies of the regional development policy in Korea. We first survey past regional policies and examine the regional disparity in Korea. It is found using the OECD data that although population and income are highly concentrated, inequalities of income and other living standards do not seem as problematic as to call for strong government intervention. Moreover, recent development in the new economic geography implies that the ‘capital vs. non-capital area’ framework that has been shaping the Korean regional development policy should be reconsidered. The main message of this paper is that it is not desirable for the central government to disperse agglomeration to enhance regional equity and that local governments should be responsible for regional development. Therefore enhancing the autonomy and accountability of the regional government is essential

Performance Evaluation of Equity Funds in Korea(Inseok Shin·Sungbin Cho)

We examine performance of actively managed equity funds in Korea for the period from 2002 to 2008 and investigate if fund managers have market timing abilities. We obtain the following findings: (1) average performance of funds evaluated at net return basis(net of expenses) is statistically indistinguishable from zero; (2) average performance of funds evaluated at gross return basis(before netting expenses) exceeds benchmark market returns significantly. More importantly, when funds are grouped by their size of expenses, higher performance is matched with larger expense; (3) the regression results for decomposing positive excessive returns of large-expense funds between market timing and stock selection ability are mixed. The first two findings of the paper are consistent with the Efficient Market Hypothesis a l Grossman and Stiglitz(1980). Concluding remarks, however, need to be reserved since sources of excessive performance of funds with large expenses are yet to be clarified.

The Effect of the Extended Benefit Duration on the Aggregate Labor Market(Weh-Sol Moon)

I develop a matching model in which risk-averse workers face borrowing constraints and make a labor force participation decision as well as a job search decision. A sharp distinction between unemployment and out of the labor force is made: those who look for work for a certain period but find no job are classified as the unemployed and those who do not look for work are classified as those out of the labor force. In the model, the job search decision consists of two steps. First, each individual who is not working obtains information about employment opportunities. Second, each individual who decides to search has to take costly actions to find a job. Since individuals differ with respect to asset holdings, they have different reservation job-finding probabilities at which an individual is indifferent between searching and not searching. Individuals, who have large asset holdings and thereby are less likely to participate in the labor market, have high reservation job-finding probability, and they are less likely to search if they have less quality of information. In other words, if individuals with large asset holdings search for job, they must have very high quality of information and face very high actual job-finding probability. On the other hand, individuals with small asset holdings have low reservation job-finding probability and they are likely to search for less quality of information. They face very low actual job-finding probability and seem to remain unemployed for a long time. Therefore, differences in the quality of information explain heterogeneous job search decisions among individuals as well as higher job finding probability for those who reenter the labor market than for those who remain in the labor force.

The effect of the extended maximum duration of unemployment insurance benefits on the aggregate labor market and the labor market flows is investigated. The benchmark benefit duration is set to three months. As maximum benefit duration is extended up to six months, the employment-population ratio decreases while the unemployment rate increases because individuals who are eligible for benefits have strong incentives to remain unemployed and decide to search even if they obtain less quality of information, which leads to low job-finding probability and then high unemployment rate. Then, the vacancy-unemployment ratio decreases and, in turn, the job-finding probability for both the unemployed and those out of the labor force decrease. Finally, the outflow from nonparticipation decreases with benefit duration because the equilibrium job-finding probability decreases. As the job-finding probability decreases, those who are out of the labor force are less likely to search for the same quality of information.

I also consider the matching model with two states of employment and unemployment. Compared to the results of the two-state model, the simulated effects of changes in benefit duration on the aggregate labor market and the labor market flows are quite large and significant.

목차
Financial Intermediation and the Post-Crisis Financial System with Implications for Korea(Hyun Song Shin)
위기 이후 금융중개와 금융제도 변천 및 한국에 대한 시사점

 Ⅰ. Introduction
 Ⅱ. An Accounting Framework
 Ⅲ. Prescriptions
 Ⅳ. Implications for Korea
 Ⅴ. Concluding Remarks
 References


Economic Crisis and Intergenerational Economy: Lessons from Korea's 1997~98 Economic Crisis(Chong-Bum An·Sang-Hyop Lee·Namhui Hwang)
경제위기와 세대 간 경제: 1997~98년 경제위기의 교훈

 Ⅰ. Introduction
 Ⅱ. Background
 Ⅲ. Results
 Ⅳ. Conclusion
 References


Economic Resources and Child Health: An Assessment of Certain Mechanisms(Wankyo Chung)
가계 내 경제적 자원이 자녀의 건강에 미치는 영향에 대한 실증분석

 Ⅰ. Introduction
 Ⅱ. Data and Descriptive Statistics
 Ⅲ. Economic Resources and Health
 Ⅳ. Conclusions
 References


Reconsidering the Goal and Strategy of Regional Development Policy in Korea(Kwang-ho Kim)
우리나라 지역개발정책에 대한 재고찰

 Ⅰ. Introduction
 Ⅱ. A Brief Overview of Korean Regional Development Policy
 Ⅲ. Regional Disparity in Korea
 Ⅳ. Theoretical Studies on Regional Disparity
 Ⅴ. Directions for Future Policies
 Ⅵ. Concluding Remark
 References


우리나라 주식형 펀드의 투자성과 평과(신인석·조성빈)
Performance Evaluation of Equity Funds in Korea

 Ⅰ. 서 론
 Ⅱ. 자료 및 방법론
 Ⅲ. 분석 결과
 Ⅳ. 강건성 검증
 Ⅴ. 결 론
 참고문헌
 Appendix


실업급여 지급기간 변화의 효과 분석(문외솔)
The Effect of the Extended Benefit Duration on the Aggregate Labor Market

 Ⅰ. 서 론
 Ⅱ. 모 형
 Ⅲ. 캘리브레이션
 Ⅳ. 시뮬레이션
 Ⅴ. 결론 및 정책적 함의
 참고문헌
 부 록
공공누리

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담당자
윤정애 전문연구원yoon0511@kdi.re.kr 044-550-4450
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