중국 금융시스템의 발전과 도전: 한국경제에 대한 정책적 함의 - KDI 한국개발연구원 - 연구 - 보고서
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연구보고서 중국 금융시스템의 발전과 도전: 한국경제에 대한 정책적 함의 2011.12.31

표지

Series No. 2011-06

연구보고서 중국 금융시스템의 발전과 도전: 한국경제에 대한 정책적 함의 #은행 및 금융기관 #국제금융

2011.12.31

  • 프로필
    강동수 선임연구위원
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국문요약
2008년 글로벌 금융위기를 계기로 중국은 전 세계에서 정치경제적 위상이 크게 높아졌다. 또한 최근 유럽의 재정위기를 겪으면서 중국의 행보는 이미 동아시아를 넘어서 전 세계적인 주목을 받고 있다. 그런데 세계경제에서 10% 정도의 비중을 차지하는 중국이지만 실물경제와 금융 간의 불균형한 발전은 중국경제의 잠재적 위험요인 중의 하나로 평가되고 있다. 이에 KDI는 국가적 전략 수립이라는 관점에서 중국에 관한 공동과제를 추진하게 되었다. 본 보고서에서는 중국의 입장에서 중국 금융시스템의 현 상황과 문제점을 조망하고 향후 거시・금융・외환 정책과 그 영향을 전망하는 연구를 수행하였다.

서구의 시각에서 본다면 중국의 금융시스템은 불완전하고 조화롭지 못하다. 이러한 불완전성과 부조화의 핵심 원인은 실물경제와 금융부문의 괴리 때문이다. 중국 금융시스템의 불완전성과 부조화는 크게 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 중국에서 금융시장의 주요 가격인 금리와 환율은 정책당국에 의하여 결정되지만 상품가격은 시장의 수요와 공급에 의하여 결정된다. 최근 주택가격 급등 또한 시장의 수요와 공급에 의하여 특히, 급격한 부동산 담보대출 증가에 의하여 설명될 수 있다. 반면에 정책금리 인상에도 불구하고 시장이자율에서 괴리되어 낮게 유지된 이자율은 주택가격을 안정화시키기에는 부족한 측면이 존재한다.

둘째, 상품시장은 국내외적으로 완전히 개방되어 있지만 금융시장은 여전히 통제되어 있다. 2008년 글로벌 금융위기에서 중국이 상대적으로 금융부문의 타격이 적었던 이유는 역설적으로 중국의 금융시장이 대외적으로 개방되지 않았기 때문이다. 하지만 이러한 금융시장에 대한 통제를 지속하기에는 세계경제에서 중국경제가 차지하는 비중이 높아졌고, 중국의 추가적인 도약과 발전을 제약하는 요인으로 작용할 수 있다.

셋째, 국유상업은행에 의하여 독점적으로 운영되고 있는 간접금융 위주의 금융시스템이다. 국유상업은행의 독점적 구조는 사실상 금융시스템의 운영이 정책당국자에 의하여 직접적으로 통제됨을 의미하며 이는 은행들의 도덕적 해이를 유발하여 주기적으로 부실채권을 양산하는 원인이 된다.

중국은 1989년, 1998년, 2009년 등 세 번의 위기를 성공적으로 극복하였다. 1989년 위기는 등소평의 ‘남순강화’를 통한 대외개방의 확대로 극복하였다. 1998년의 동아시아 금융위기와 2009년의 글로벌 금융위기에서 중국은 환율 유지와 재정지출 확대로 오히려 기타 국가들의 경제위기 회복에 도움을 준 바 있다. 물론 중국이 금융위기를 극복한 것은 대외적으로 폐쇄적인 금융시스템을 유지하고 있는 바에 주로 기인한다. 그러나 보다 근본적으로는 중국이 정부가 금융시장을 독점하고 통제하는 구조이기 때문에 위기상항에서 효율적인 관리능력이 발휘되었다고 할 수 있다.

그러나 향후에는 중국 금융시스템에 다음과 같은 위험요인이 예상된다. 첫째, 금융시스템의 발전에 따라 대내외 금융시장의 규제완화 추진이 불가피한데 과연 중국정부가 부작용을 최소화하는 금융시스템 개혁을 유도할지 의문이 제기된다. 둘째, 중국의 위안화 국제화 전략과 관련하여 자본시장의 자유화는 중국 금융시장에 새로운 도전을 예고한다. 셋째, 상품시장의 개방과 시장화에 따라 과거와 비교할 수 없을 정도로 개인, 지방정부 등 경제주체들의 이윤동기가 강렬하기 때문에 과도한 위험 추구로 금융부실이 다량 발생할 수 있다.

상기한 위험전이 문제에도 불구하고 향후 우리나라는 적어도 중단기적으로 중국의 위험요인에 대한 우려보다는 적극적으로 기회를 찾는 전략이 중요하다고 판단된다. 12차 5개년규획(2011~15년)에서는 다층적인 금융시장체계의 수립과 더불어 금융관리감독의 효율성 제고를 도모하는 것을 금융부문의 주요 과제로 채택하였다. 중국의 경제성장과 소득증가에 따라 자산운용, 보험 등 개인금융시장과 주식시장 등의 성장 가능성이 매우 높다고 할 수 있다. 따라서 중국 금융시장에의 진출은 우리 금융기관에 글로벌 금융사로 도약할 수 있는 성장 원동력을 제공할 수 있을 것이다. 따라서 최근 논의되고 있는 한중 FTA에서도 이에 대한 추가적인 개방을 이끌어내기 위하여 노력하여야 할 것이다.
영문요약
With the global financial crisis in 2008, the political and economic status of China has been greatly advanced. Recent steps China has taken throughout the fiscal crisis in Europe have also drawn increasing attention across the world. Despite its fairly large economic proportion (10%) in the world, China has shown imbalanced development between its real economy and finance, which is considered as potential risk factors of the Chinese economy. Recognizing this, KDI initiated a joint research project in the name of national strategy development with China. This paper takes China’s viewpoint to address current status and problems of China’s financial system and projects future macroeconomic, financial and foreign exchange policies and their impacts.

From the Western point of view, China’s financial system is imperfect and inharmonious, which is mainly attributable to the gap between the real economy and finance. Such characteristics can be largely summarized as follows.

First, in China, interest rates and exchanges rates, which are the major prices in the financial market, are determined by the policy authority, but commodity prices are determined by market supply and demand. The recent price hike in house prices can be explained particularly by the rapid rise in mortgage loans. On the other hand, interest rates are maintained low isolated from the market interest rates and therefore are short of stabilizing house prices.

Second, China’s commodity market is completely open domestically and internationally, but its financial market remains still under control. The reason that the financial market of China was hit relatively less by the global financial crisis in 2008 is ironically due to its closeness to the outside world. However, it is increasingly difficult for such regulation on the financial market to be continued since the Chinese economy accounts for growing portions of the global economy. Such controlling regulations could serve to hinder a further leap forward and development of China.

Third, the state-owned commercial banks hold a monopolistic power of operating the indirect finance-oriented system. The monopolistic structure of the state-owned commercial banks means that the financial system is de facto directly controlled by the policy authority, which could cause moral hazards leading banks to produce non-performing assets on a regular basis.

China has successfully overcome three crises in 1989, 1998 and 2008. The crisis in 1989 was overcome through the policy of openness addressed in Deng Xiaoping’s speech in southern China. During the East Asian financial crisis in 1998 and the global financial crisis in 2008, China even sustained its exchange rate and expanded fiscal spending, serving to help other countries to recover from their economic crisis. It is of course true that China’s overcoming the financial crisis is largely due to its closed financial system, but fundamentally speaking, the Chinese financial market is fully controlled by the government, making it possible for effective management to take a leading role in the face of the crisis.

However, the China’s financial system is expected to face following risks. First, given that it is inevitable to relieve regulations on the financial market at home and abroad as the financial system is developed, it is doubtful that the Chinese government will lead the reform of financial system in a way that could minimize adverse effects. Second, when it comes to a strategy of RMB internationalization, the necessary liberalization of capital markets will pose new challenges to China. Third, as the commodity market moves further towards openness and marketization, there will be unprecedentedly stronger tendency of economic agents such as individuals and local governments to seek profits, potentially leading to financial delinquency problems due to their excessive risk-taking activities.

China’s macroeconomic imbalance and policy changes may produce new risks, but it does not seem to trigger a crisis in China’s financial system. That is largely due to the fact that the Chinese government has risk control and management capability. Under such context, the paper assumes the case of economic or financial crisis of China when an initial impact comes from the outside, and then amplifies further by its own internal mechanism until spiraling out of the government’s control. For instance, it is the case where the ongoing economic recession worldwide and Europe’s fiscal crisis contracts the global demand, exerting severely negative impacts on China’s high export dependency. When inflation?which is directly related to the survival of grassroots people of the society?rises at a fast pace, therefore easing monetary policy is difficult. A rapid fall in prices of real estate properties, which were excessively invested could trigger a sharp rise in non-performing assets of commercial banks and rural and urban credit cooperatives, leading to a credit crunch. When contraction of the real economy and credit crunch occur simultaneously, coupled with a failure of policy coordination due to conflicting interests between the central and local governments, this could become a crisis affecting the whole economy. This scenario is, of course, based on extremely pessimistic conditions with very low probability, but instead suggests the possibility that the cause of a crisis could come from the outside and lead to amplifying internal conditions.

Despite such possibility of risk transfer, it is recommended that for at least medium and long run, Korea needs to pursue a strategy of actively seeking for opportunities and not remain concerned over the risks posed by China. The 12th Five-year Plan (2011~15) of China includes financial sector development as its major agenda to enhance efficiency of the financial supervisory authority as well as to establish a multi-layered financial market system. Depending on the economic and income growth, it is highly likely that China will show a rapid growth in its stock market and individual financial markets including asset management and insurance. In this regard, by advancing into the Chinese financial market, Korea’s financial institutions can become a global financial company using this opportunity as a growth engine. Therefore, it is necessary to add stipulations on further openness of China’s financial sector in the currently ongoing China-Korea FTA negotiations.
목차
제1장 서론 및 요약 (강동수)
 제1절과제의 개요
 제2절연구의 질문 및 결과 요약
  1. 연구의 질문
  2. 장별 연구 요약
 제3절 중국 금융시스템의 위험성과 한국경제에 대한 시사점
 참고문헌

제2장 중국의 거시적 유동성: 평가 및 시사점 (함준호⋅동애영)
 제1절 연구 배경 및 목적
 제2절 중국의 통화정책과 은행신용
  1. 중국의 통화정책 개관
  2. 글로벌 위기 이후 유동성 현황
  3. 은행신용의 초과공급 정도와 투자 및 자산시장
 제3절 초과유동성, 대출, 투자 및 자산가격 간 관계에 대한 실증분석
  1. 분석자료 및 변수
  2. 초과유동성, 초과은행대출, 투자 및 자산시장의 과열 정도
  3. VAR 모형 추정 결과
 제4절 중국의 통화신용정책 기조 변화와 예상 파급효과
  1. 인플레이션 위험과 통화신용정책의 긴축기조 전망
  2. 실물경제에 대한 영향
  3. 은행부문에 대한 영향
  4. 자산시장에 대한 영향
 제5절 결론 및 시사점
 참고문헌

제3장 중국 은행산업의 발전과 과제 (쩡지엔밍)
 제1절 서론
 제2절 은행산업의 역사적 진전과 발전단계
  1. 1979~83년
  2. 1984~97년
  3. 1998~2002년
  4. 2003년~현재
 제3절 은행산업의 발전환경 분석
  1. 제도의 변천
  2. 경제환경의 변천
  3. 통화정책환경의 변천
  4. 감독환경의 변천
  5. 회사 관리환경의 변천
 제4절 은행산업 발전과정의 모순과 도전
  1. 국유상업은행의 연성예산제약과 도덕적 해이
  2. 바젤Ⅲ 협약의 영향
  3. 상업은행의 부동산 버블에 대한 스트레스테스트
  4. 분업감독과 겸업감독의 문제
 제5절 은행산업의 전망
  1. 통화정책이 은행대출에 미치는 영향
  2. 주식시장의 발전과 은행산업
  3. 은행산업이 경제성장에 미치는 영향
  4. 국유은행의 재산권 개혁과 지분 구조조정
  5. 은행산업의 발전 전망
 참고문헌

제4장 중국 상업은행의 부실채권 연구 (딩즈이에⋅쑨샤오주엔)
 제1절 서론
 제2절 부실자산의 형태
 제3절 부실채권의 정의 및 분류방법의 변천
 제4절 금융체제 개혁과 부실채권의 형성 및 변화
 제5절 상업은행 부실채권 처리와 금융자산관리공사
  1. 부실채권의 청산과 시장화 인수
  2. 금융자산관리공사의 부실채권 정리
  3. 부실채권가격 산정방법
  4. 금융자산관리공사의 상업적 전환
 제6절 향후 상업은행의 부실채권 리스크 관리
 제7절 결론
 참고문헌

제5장 금융규제 완화에 따른 중국 자산운용시장의 기회와 리스크(서봉교)
 제1절 서론
 제2절 금융자산 포트폴리오의 변화 추이
  1. 기존 연구 검토
  2. 금융자산 포트폴리오 변화의 특징
 제3절 자산운용업의 성장과 기회 요인
  1. 자산운용업제도의 변화와 특징
  2. 중국 자산운용업의 성장과 기회 요인
  3. 성장 원동력인 금융규제 변화
 제4절 자산운용업 성장의 영향과 리스크
  1. 금융자산 포트폴리오 변화의 직접적인 리스크
  2. 은행의 신규 금융상품 개발과 리스크
  3. 은행 수익확대를 위한 소매대출 증대와 리스크
  4. 비은행부문의 대응과 리스크
 제5절 결론 및 시사점
 참고문헌

제6장 중국 기업의 자금조달 행태 (강동수⋅이준엽)
 제1절 서론
 제2절 중국 기업금융 현황
  1. 금융환경의 변화 추이
  2. 선행연구
 제3절 중국 기업의 금융행태에 대한 설문조사
  1. 설문조사의 설계
  2. 주요 설문조사 결과
 제4절 설문조사를 이용한 실증분석
  1. 가설의 수립
  2. 방법론
  3. 회귀분석 결과의 정리
  4. 결과의 요약 및 해석
 제5절 결론
 참고문헌

제7장 중국 부동산시장의 현황 및 주택가격 적정성 분석 (조만)
 제1절 서론
 제2절 가격추세 및 주요 정책개입
 제3절 시장 펀더멘털 추이
  1. 경제성장 및 도시화
  2. 모기지대출 증가
  3. 사용자 자본비용
  4. 토지공급 및 주택건설
 제4절 가격적정성 실증분석
  1. 자료 및 기초통계
  2. 실증분석 모형 및 결과
  3. 주택가격의 고평가-저평가 분석
 제5절 시사점 및 결론
 참고문헌
 【부록 1】
 【부록 2】

제8장 중국 부동산시장과 지방재정: 지방의 도시화정책과 재정적자부동산시장에 미치는 영향 (강승호)
 제1절 서론
 제2절 중국의 부동산 현황과 시장 특징
  1. 도시 부동산투자와 GDP
  2. 도시화와 부동산시장의 특징
  3. 부동산 관련 법제 정비과정
 제3절 중국의 부동산시장과 지방정부
  1. 부동산 관련 조세수입
  2. 토지 양도수입
  3. 지방 산하 투자공사와 금융대출
 제4절 결론
 참고문헌
 【부록】

제9장 위안화 절상과 국제화의 중국경제에 대한 영향과 시사점(남수중⋅오대원)
 제1절 서론
 제2절 위안화 절상의 중국경제에 대한 영향 분석
  1. 위안화 환율 추이와 저평가 정도
  2. 실증분석
 제3절 위안화 국제화의 영향과 의미
  1. 위안화 국제화 현황
  2. 위안화 국제화 가능성에 대한 실증분석
 제4절 결론 및 시사점
  1. 정책적 함의 및 전망
  2. 한국에 대한 시사점
 참고문헌
관련 자료 ( 9 )
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윤정애 전문연구원yoon0511@kdi.re.kr 044-550-4450
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