프로젝트 학습을 통한 교육개혁 - KDI 한국개발연구원 - 연구 - 보고서
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연구보고서 프로젝트 학습을 통한 교육개혁 2016.04.30

표지

Series No. 2016-01

연구보고서 프로젝트 학습을 통한 교육개혁 #직업교육 #교육 일반(기타)

2016.04.30

  • KDI
    이주호
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    김태완
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    박윤수 연구위원
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    최승주
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    백혜리
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    임걸
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    조형정
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    김명랑
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    강민석
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    손진영
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    최중희
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    김부열
국문요약
대한민국은 지구상의 어느 나라보다도 교육을 중시하는 국가라고 하여도 과언이 아닐 것이다. 우리나라 학부모들의 자녀 교육에 대한 열의는 세계적으로 유명하다. 우리나라 학생들은 OECD PISA에서 15세 학생을 대상으로 2000년 이후 3년마다 시행하는 읽기, 수학, 과학 분야 평가에서 매번 1, 2위를 놓치지 않는다. 우리나라에서 교직은 청소년들이 가장 선망하는 직업이며, 학교성적이 상위 1%에 들어야 교사가 될 수 있다. 따라서 대한민국은 세계적으로 교육의 모델 국가로 관심을 받고 있다.

그러나 최근 우리나라에서도 교육에 대한 국민들의 가파른 투자 증가에 비하여 성과가 미미하다는 불만과 비판이 거세지고 있다. 우리나라에서는 아직도 20조원 규모의 사교육 부담이 여전히 서민들의 허리를 휘게 하고, 우리나라 학생들은 주입식 교육과 입시교육의 고통에서 벗어나지 못한 채 학교에서 행복하지 못하다는 응답의 비중이 가장 높게 나타나고 있다.

이에 대응한 교육개혁의 노력도 수차례 있었다. 마이스터 고교를 통하여 직업기술교육이 다시 활성화되고, 입학사정관제도의 도입으로 대학 입시에서 수학능력시험에 대한 의존도가 약해지고 있으며, 자유학기제도의 도입으로 중학교에서 수업 방식의 변화가 적극적으로 모색되고 있다. 그러나 이러한 여러 가지 제도개선 노력에도 불구하고 우리 학교 현장에서는 교사들이 주입식 교육 혹은 입시교육에서 탈피하여 적극적으로 교수학습법을 바꾸어 나가지 못하고 있다.

이에 따라서 본 연구에서는 과거의 주입식 교육을 벗어날 수 있는 미래교육의 대안으로 프로젝트 학습에 주목하고, 어떻게 하면 프로젝트 학습을 통하여 우리 교육의 현장을 바꿀 수 있을지에 초점을 맞춘다. 본 연구는 프로젝트 학습에 대한 개념과 정의를 논의하고 프로젝트 학습 학교를 확산하는 전략을 구상하는 것을 넘어서서, 대구의 2개 중학교를 대상으로 프로젝트 학습을 직접 현장에 도입하기 위하여 외부 전문가팀에 의한 교사연수와 컨설팅을 직접 기획⋅수행하고, 그 효과를 실증적으로 규명할 수 있는 데이터 체제를 구축하여 심층적인 실증분석을 시도하였다.

이러한 배경 아래, 본 보고서의 제1장에서는 프로젝트 학습의 개념을 정의한 후 심층학습을 위한 다양한 교수학습법의 국내 도입 사례와 프로젝트 학습을 강조하는 학교의 해외 사례를 살펴보고, 이를 바탕으로 프로젝트 학습 학교를 확산시키는 전략을 제안한다. 제2장에서는 대구시 소재 2개 중학교를 선정하여 외부 전문가팀이 프로젝트 학습을 위한 교사연수와 컨설팅을 시행한 경험과 개선점에 대하여 논의한다. 그리고 제3장부터 5장까지는 프로젝트 학습의 효과를 교사의 자기효능감, 학생의 사회적 자본 형성, 학생의 인지역량의 발달 등으로 나누어 실증적으로 분석하였다.
영문요약
This Project-based learning (PBL) is gaining increasing prominence as an educational pedagogy for enhancing students’ key future competences - communication, collaboration, critical thinking and creativity, referred to as the 4Cs. However, according to the Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013 report, the proportion of PBL classes in Korean middle schools is the lowest among 31 countries being surveyed (mainly OECD countries). Moreover, the lowest proportion of PBL classes in Korea can explain much of the fact that teacher self-efficacy and student life satisfaction in Korea are very low compared to other OECD countries.

We in partnership with Daegu Metropolitan Office of Education, assisted two middle schools (treatment group) in implementing PBL programs during the second semester of 2015. Then, we use a differences-in-differences analysis to measure the changes in students’ communication and collaboration skills compared to those of their counterparts in three neighboring schools within as 2 km radius (control group) over the same period. The baseline survey for 678 students of 7th grade among 5 middle schools was conducted in the beginning of the second semester of 2015 (August 24th-28th) and we re-surveyed 98.2% students (666 students) at the end of the semester (December 21st-24th).

Due to the difficulties in measuring communication and collaboration skills, we used standard methods on network and behavioral economics in order to correctly gauge each skill. For communication skill, students were asked to list their three best classmates. With this friendship network information in the classroom, we mainly analyze the following four statistics: 1) the proportion of those who were not chosen as a friend, 2) the probability that friendship is mutual between myself and my friend, 3) the number of subgroups who are separated from their peers, 4) the average path length of how many friends, on average, have to be connected for one to be a friend of another. As for collaboration skill, we use the dictator game and the public goods game in order to measure students’ way of caring for and collaborating with others to handle the situation in which their personal interests were in conflict with the interests of the entire class or another classmate.

We find positive impact of PBL program on some of communication skill dimensions despite the fact that the intervention period of this study is relatively short (one semester). For collaboration skill, the treatment group invested 8%p more in the public goods game than the control group whereas no significant difference was observed in the dictator game. One-semester PBL program was not enough to enhance students’ unconditional altruism (measured by the dictator game) but did improve the level of mutual trust and collaboration for the common good (measured by the public goods game). Meanwhile, there were no significant negative effects on academic performance on Korean, Math, English, and Science.
목차
발간사
요 약

제1장 교육개혁과 프로젝트 학습
 제1절 서론
 제2절 심층학습의 개념
 제3절 프로젝트 학습의 정의
 제4절 심층학습을 위한 다양한 교수학습법의 도입
 제5절 프로젝트 학습을 강조하는 학교의 해외 사례
 제6절 프로젝트 학습의 확산을 위한 교육개혁 전략
 참고문헌

제2장 프로젝트 학습의 현장 실천 및 시사점
 제1절 개요
 제2절 연수 시행 및 결과
 제3절 컨설팅 시행 및 결과
 제4절 시사점
 제5절 제언 및 향후 계획
 참고문헌

제3장 프로젝트 학습이 교사의 자기효능감에 미치는 영향
 제1절 서 론
 제2절 한국의 낮은 프로젝트 학습 비중
 제3절 프로젝트 학습과 교사의 자기효능감 및 학생의 행복도
 제4절 TALIS 데이터를 활용한 실증분석
 제5절 프로젝트 학습 실험학교 결과에 대한 실증분석
 제6절 결 론
 참고문헌
 부 록

제4장 프로젝트 학습이 학생의 사회적 자본 형성에 미치는 영향
 제1절 서 론
 제2절 연구 설계
 제3절 사회적 자본과 측정 도구
 제4절 프로젝트 학습이 사회적 자본에 미치는 영향
 제5절 결론
 참고문헌

제5장 프로젝트 학습이 학생의 인지역량에 미치는 영향
 제1절 서 론
 제2절 선행연구
 제3절 분석 결과
 제4절 결론
관련 자료 ( 10 )
  • 주요 관련자료
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