정책연구시리즈 유보통합 정착을 위한 교사 재교육 방안: 교사학습공동체를 중심으로 2023.12.30
Series No. 2023-06
정책연구시리즈
유보통합 정착을 위한 교사 재교육 방안: 교사학습공동체를 중심으로
#영유아교육
2023.12.30
- 국문요약
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올해부터 정부가 유보통합을 추진력 있게 진행하고 있다. 유보통합은 영유아가 이용하는 어린이집과 유치원을 통합하는 정책으로, 양 기관의 질적 격차를 해소하고 질적 수준을 제고함으로써 모든 영유아가 이용 기관과 무관하게 우수한 교육보육을 받을 수 있게끔 질적 요소의 기준점을 마련하는 정책이다. 어린이집과 유치원 이용은 영유아 발달에 영향을 미치는데, 현재는 부모의 기관 유형 선택이 맞벌이 여부, 가구소득, 기관과의 물리적 근접성에 의해 달라짐에 따라 가구의 사회경제적 배경이 아동 발달 수준에 영향을 미칠 수 있다.
유보통합 시 고려되는 질적 항목은 운영 시간 및 일수, 기관 평가체계, 교사 1인당 아동 수, 부모부담비용, 급간식비, 시설면적, 교사 양성 및 자격 체계 등인데, 교사 양성과 자격 통합방식 및 근무여건 하향에 대한 우려로 유보통합을 반대하는 시각도 존재한다. 유보통합 추진 시 교사 양성과 자격 기준, 근무여건은 신규로 구상되는 게 합리적이고 또 그러리라 예상되지만, 유보통합에 대한 반대의견이 유치원 교사에서 높게 나타나는 것이 현 상황이다.
그 가운데, 본 연구는 어린이집/유치원 교사가 함께 참여하는 학습공동체를 동료집단멘토링 형태로 운영하고 이러한 교사학습공동체가 유보통합에 대한 수용성을 제고하는 데 기여하는지 살펴보았다. 또한 동 학습공동체가, 어린이집 교사가 유치원 교사에게, 유치원 교사가 어린이집 교사에게 동일 기관 유형의 학습공동체와 마찬가지로 교사 역할 수행에 따른 심리적 고충 완화, 전문성 신장 및 협력적인 조직문화 형성에 긍정적 영향을 미치는지 살펴보았다. 나아가 연구 결과를 토대로 유보통합의 성공적 정착을 위해서는 어린이집/유치원이 처한 제도적 여건에 대한 정보를 토대로 교사들이 의견을 논의할 장이 확대되어야 한다는 점과 교사학습공동체가 활성화될 수 있도록 교사 근무시간 구성, 자격 승급 요건, 재교육방법 등의 개편이 필요함을 역설하였다.
- 영문요약
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With impetus, the government of South Korea is advancing the integration of Early Childhood Education and Care (ECEC) services starting this year. This policy initiative aims to merge daycare centers and kindergartens to eliminate disparities in quality between these institutions and establish a standard of excellence. The goal is to ensure that all young children benefit from superior education and care services, regardless of their enrolled institution. Daycare centers and kindergartens influence early childhood development, and parental choice between the two can impact children's developmental outcomes. Currently, dual-income status, household income, and proximity to the institution are determining factors for parents' choice of institution, highlighting how family socioeconomic status influences a child's developmental trajectory.
The integration of ECEC services involves qualitative considerations, including operational hours and days, evaluation systems, child-to-teacher ratios, parental fees, meal and snack costs, facility size, and the system for teacher training and qualifications. However, there are concerns that this integration could lead to reduced working conditions and diluted standards for teacher qualifications. These concerns have fueled opposition, especially among kindergarten teachers, despite the point that establishing new benchmarks and redesigning the system are both seen as reasonable and anticipated.
In this context, this study examines the role of learning communities formed by daycare and kindergarten teachers in fostering acceptance of ECEC integration through peer group mentoring. It also explores whether these teacher learning communities can mitigate psychological stress associated with teacher roles, enhance professionalism, and promote a collaborative organizational culture in a similar manner as seen within homogeneous institution types. Based on the findings, the study argues that it is essential to expand forums for teachers to share insights and engage in dialogue reflecting the unique challenges and conditions of daycare centers and kindergartens for the successful establishment of ECEC integration. Moreover, it underscores the importance of reforms in teachers' working schedules, promotion criteria for qualifications, and retraining methods as key to energizing these teacher-learning communities.
- 목차
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발간사
요 약
제1장 서 론
제2장 교사학습공동체에 관한 선행연구
제3장 핀란드 교사학습공동체 운영방법: 동료집단멘토링
제1절 핀란드의 영유아 교육보육
제2절 핀란드 교사 재교육: 동료집단멘토링
제4장 동료집단멘토링의 실행
제1절 연구 설계
제2절 결과 분석
제5장 요약 및 정책적 시사점
참고문헌
ABSTRACT
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동일 주제 자료 ( 9 )
- 주요 관련자료
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